oude tijden herleven bij sna

Geschreven door Arnoud Rood op 22 november 2018

De laatste paar weken is er weer een gezellige drukte tijdens de onderlinge competitie van onze damclub. Met veel partijen en een goede mix van jong en oud gaan bij sommige de gedachte terug naar vroeger. Dan nu toch maar naar de partijen want dat is de reden dat jullie dit verslag aan het lezen zijn. Er waren deze avond 9 partijen op de onderlinge met krakers als Roy Coster tegen Adrie de Jong of wat te denken van Frans Groot tegen Theo Tesselaar. De eerste partij die klaar was ging tussen Jan Algra en Puck Boudens. De schijven gingen tijdens de partij snel in het doosje en de resterende 4 om 4 stand die overbleef was voor geen van beide gewonnen, en dus was de remise een logisch gevolg. De partij tussen René Emmaneel en Jelle van der Eng leek in eerste instantie op een rustig klassiek standje maar niets bleek minder waar want René had een heuse 5 klapper in de stand gevlochten die Jelle gemist had. Jelle kon niets anders doen dan René de hand schudden. In de partij van Frank Aarts tegen Luca Smit haalde Frank al snel een combinatie uit die hem een schijf winst opleverde. In het restant van de partij verdedigde Luca zich kranig en wist hij zelfs nog een dam te halen maar het mocht niet baten hij verloor het eindspel alsnog. Een analyse van deze partij volgt nog op deze website. De kraker tussen Frans Groot en Theo Tesselaar kende voor Frans een onbevredigend einde toen hij in een stand waar niet aan de hand bleek in een combinatie vloog en kon opgeven. Het einde van de partij russen Wart Verhagen en Bertus Groot heeft deze verslaggever gemist. Het ene moment leek Bertus een schijf te gaan winnen en het andere moment kreeg Bertus de felicitaties van Wart. Wat er precies gebeurd is moeten jullie aan de hoofdrolspelers Bertus en Wart vragen. De partij tussen Sierd van Randen en Co Filmer leek na een blunder van Sierd heel lang op weg naar een winst voor Co, maar in het eindspel kon Co het niet vinden en bood remise aan iets wat Sierd maar al te graag accepteerde.  Jan Bravenboer gebruikte in zijn partij tegen Bryan Tesselaar erg veel tijd om een mooie stand op te bouwen. Iets wat hem later op brak toen hij in een damcombinatie liep. De dam ging nog van het bord af maar het eindspel wat overbleef was verloren. De partij tussen Roy Coster en Adrie de Jong werd gewonnen door Roy Coster. Hij speelde een mooie aanvalspartij en na wat positioneel mindere zetten en een blunder van Adrie won hij de partij. De absolute kraker van de avond was de partij tussen Jan Tol en onze plaatselijke krachtpatser Maurice Koopmanschap. Jan Tol kon in de opening  een schijf winnen maar dat werd door hem gemist. Na 18 zetten hadden beide spelers nog 5 minuten op de klok. Het gebrek aan tijd brak Jan uiteindelijk toch op waardoor hij schijfverlies niet kon voorkomen.  Maurice won in een eindspel nog een tweede schijf waarna Jan besloot ermee te stoppen en Maurice te feliciteren met de overwinning.

Ouderwets drukke onderlinge

Geschreven door Frans Groot op 3 november 2018

Eindelijk weer eens een clubavond met maar liefst 11 partijen. Lag het aan Halloween of aan de wintertijd. Ik weet het niet maar het was wel een pracht gezicht en dat terwijl een aantal spelers ook dinsdag al aan de bak waren geweest in Akersloot. De computer had mooie paringen uit de doos getoverd. Koploper Guido mocht het opnemen tegen good old Theo. Na een interessante pot besloten ze de punten te delen. Ook Rene en Roy konden tegen elkaar geen winnend voordeel vinden. Runner up Jelle lukte het dit keer niet tegen Jan. Exupery lukte het dit keer wel weer een keer en dat tegen Bertus die zich verrekende. Na een half jaar was Jurre ook weer van de partij. Hij kreeg voordeel tegen mij maar toen hij vergat zijn voordeel te verzilveren, pakte ik maar de punten. Adrie kwam een schijfje voor tegen Bryan. Laatst genoemde had echter de mentale steun van zijn zus en haar vriendin. Wat Adrie ook probeerde meer dan een remise werd het niet. Luca haalde knap een blauwtje tegen Jan Algra. Ook Mick lukte dat tegen Jan Tol hoewel hij daar wel een beetje de hulp van Jan bij nodig. Wart speelde een goede partij en won uiteindelijk van Frank. Luuk had eerder op de avond heel gedecideerd Puck de punten afgepakt. Als laatste kwamen Co en Sierd met elkaar remise overeen nadat Co een winnend eindspel had gemist. Aan de bar werd tot laat in de avond nagepraat over deze ouderwetsdrukke clubavond.