pj smit sterkste damschool

Geschreven door Frans Groot op 19 januari 2019

De aula van Huygens college in Heerhugowaard was zaterdag 19 januari het toneel van de finale van het Schooldamtoernooi Heerhugowaard 2019. Vlak na het middaguur kwamen de eerste teams al binnen. Nog even oefenen. Want geoefend wordt er tegenwoordig voor dit kampioenschap. Op veel basisscholen zitten kinderen die op de damclub zitten of de 10 gratis damlessen hebben gevolgd. Die weten de andere kinderen uit hun team wel te motiveren. Klokslag half twee zaten alle kinderen in kleurige sportshirts achter de damborden en brandde de strijd los. Buiten was het ijzig koud maar binnen vloog de temperatuur omhoog. Zowel bij de pupillen (groep 7 en 8) als bij de welpen ( lagere groepen) zaten de sterkste vier van vorige week in de superfinale. Zij moeten een dubbele afwerken. De overige 14 teams streden in twee grote finales om de prijzen. De teams van PJ Smit waren op basis van vorige week maar ook op basis van voorgaande jaren de belangrijkste titelkandidaten. In de eerste ronde hadden de pupillen van PJ Smit het echter knap benauwd. Zonnewijzer leek te gaan stunten. Leo was zichtbaar opgelucht dat zijn tegenstander de winst niet zag en daarna ook nog de remise weggaf zodat hij en zijn team kon winnen. De Vaart had twee pupillenteams in de superfinale. Het eerste team was van plan om het de PJ Smit lastig te maken. Maar in hun onderlinge wedstrijden was PJ Smit duidelijk de sterkste en daarom de terechte kampioen. Bij de welpen was Reflector 3 het team dat het PJ Smit, met twee teams in de superfinale, lastig zou maken. In de onderlinge wedstrijden werd het steeds gelijk maar omdat Paperclip een keer verrassend wist te winnen, ging ook hier terecht de titel naar PJ Smit 1. Ook in de grote finales was het tot het tot de laatste ronde spannend. Bij het begin van iedere ronde was het muisstil in de speelzaal. Reservespelers zaten zich op rustige plekjes voor te bereiden door nog wat te oefenen. Langs de kant trokken ouders en begeleiders zich soms de haren uit het hoofd wanneer hun pupillen vergaten te slaan of zomaar hun dam weggaven. Schooldammen is voor begeleiders best stressvol. De beste drie teams bij de welpen en de pupillen hebben zich geplaatst voor het provinciaal kampioenschap dat op 2 maart wordt gespeeld in dezelfde zaal. Kinderen die graag beter willen leren dammen zijn uitgenodigd om vanaf 31 januari deel te nemen aan 10 gratis damlessen bij SNA dat iedere donderdagavond speelt in Huygens.
Ruim twintig jaar is het schooldamtoernooi gespeeld in de mooie aula van Huygens. In mei gaat de aula echter plat. De nieuwbouw van Huygens is bijna gereed. Er zijn al besprekingen gaande om volgend jaar het toernooi in de nieuwe school te organiseren.

verslag dag 1 van het schooldamtoernooi van heerhugowaard

Geschreven door Frans Groot op 13 januari 2019

Zaterdag 12 januari is het schooldamtoernooi Heerhugowaard spannend begonnen. De aula van Huygens college was bontgekleurd door de sportshirts van de jeugdige dammers. Zowel bij de pupillen, kinderen van groep 7 en groep 8, als bij de welpen, kinderen van de lagere groepen, waren er twee poules van 6 teams. Per poule konden zich twee teams plaatsen voor de superfinale waarin om de titel zal worden gestreden. Zodra de kinderen achter hun dambord zaten en het startsignaal was gegeven was het muisstil in de speelzaal. Gespannen, bang om fouten te maken of vol bravoure werden de eerste zetten gedaan. Na ongeveer tien minuten wanneer de eerste partijen waren beslist, kwam er weer geroezemoes is de zaal. Na drie rondes begon er al wat tekening te komen in de stand. Bij de pupillen en de welpen deden de teams van titelverdediger Pater Jan Smit het uitstekend. Er waren in iedere poule echter meerdere teams die tot de laatste ronde kansen maakte op de superfinale. Opvallend sterk was het optreden van De Vaart bij de pupillen en van de Reflector en de Paperclip bij de welpen. Volgende week gaan de sterkste teams in de superfinale in een dubbele competitie uitmaken wie zich kampioen 2019 mag noemen. Alle andere teams gaan in de Grote Finale strijden voor de andere prijzen.